Montessori benadering

Education for life

De Montessori methode is gebaseerd op het principe dat kinderen van nature goed, vredelievend en nieuwsgierig zijn.

Mede door een goed voorbereide omgeving leren de kinderen zichzelf ontwikkelen naar zelfstandigheid. Door kinderen vrijheid in gebondenheid te geven, kinderen te volgen en begeleiden in interesse zodat de kinderen, directe en actieve ervaringen op doen, waarbij ze hun persoonlijkheid uitdrukken volgens hun eigen natuurlijke ritmes.


DE VOORBEREIDE OMGEVING 

De ruimtes zijn op een manier ingericht dat de kinderen de mogelijkheid hebben om hun autonomie te ontwikkelen, een vrije motoriek te gebruiken en zich te ontwikkelen volgens hun individuele ritmes.

De omgeving heeft een zeer belangrijke invloed op de ontwikkeling van het kind. In de Montessori-aanpak wordt de omgeving zorgvuldig "voorbereid" door de volwassene om het kind de nodige elementen voor zijn fysieke, psychologische, emotionele en sociale ontwikkeling te verschaffen. De omgeving is esthetisch mooi, ordelijk en nodigt het kind uit om actief te zijn.

Het Montessorimateriaal is niet bedoeld om het kind te vermaken, maar om zijn ontwikkeling te stimuleren. De Montessori-aanpak is erop gericht dat het kind een beeld krijgt van de werkelijkheid door middel van zintuiglijke ervaringen.

DE ROL VAN DE VOLWASSENE

De rol van de volwassene is het kind te begeleiden naar volwassenheid. Hij/zij heeft daarom een welwillende en respectvolle houding ten opzichte van het kind en een ondersteunende blik. Hij/zij zorgt voor positieve, stabiele en veilige relaties met het kind. Hij/zij beschikt over een wetenschappelijke kennis van de ontwikkeling van het kind die voortkomt uit zijn/haar opleiding, observatie en teamwerk.